fredag 8 juni 2012

Yes. No. Yes!

Hmmmmmm. Efter en lång dag i solen med några koppar kaffe, god mat och flera öl och gott sällskap undrar jag om jag borde skriva om mitt jobb, mina funderingar om samtal som "förr" var privata (inte inför publik) eller hur allting i min just nu smurriga värld hänger samman? Vad händer med ett samtal som förs mellan två vänner, eller borde föras mellan två vänner, men förs på facebok publikt? Eller ett samtal som mycket emotionellt och spontant förs mellan två människor som inte känner varandra men som sedan "bevittnas" på facebook av den enes 333 vänner (eller av dem som nu har "subscribat" till personens status) för att den på facebook valt att återberätta detta. Detta gör mig fundersam. Att sälja. Det som följer syftar inte statusupdates vilket jag syftade på innan. Efter att jag studerade i utbyte i Frankfurt ett halv år var det tydligen en från Mexico som blev kär i mig. Det meddelade han mig på facebook (i inboxen) efter att jag åkt. Han menade att han blev alldeles förälskad i mig då han träffat mig och undrade om jag ville se världen i hans armar. Tack, jag är väldigt smickrad av detta sade jag, men nej tack. Sedan kom det ytterligare ett kärleksångande meddelande som jag aldrig svarade på. Detta var 3 år sedan. Plötsligt kommer det nu ett meddelande från herrn ifåga: "Hallo!!!" Facebook-tider minnsann. Det är något att förhålla sig till och ta på allvar på , hmmmmm, rätt (?) sätt. Det har ju hänt en och annan gång att jag funderat på funktionen av facebook för min egen del. Vad gör jag med facebook liksom? Nuförtiden läser jag intresanta artiklar och delar sådan med mig, eller musik, ibland elar jag med mig av en tanke eller två, men... jaha, och medan jag sitter vid universitets datorer (mitt i natten, har inget nät hemma) kommer en försynt vakt in och säger hej. Nåja, jag behövde inte visa nåt kort på att jag nog studerar här den här gången i.a.f. Studerar och studerar, eftersom jag är doktorand har jag inget kort att visa ändå. Kan även detta intetextualiseras i tematiken här? Alltså det narcissistiska brölandet på facebook, uppmaningen att sälja sälja sälja (på mitt jobb, jobbar som servitris) och att vakter springer ocmkring i akademikvarteren och vaktar...? Ja, vad vaktar de? Tryggheten? Väktare vaktar, deras arbetsgivare säljer trygghet?? Eller??? Många saker jag inte förstår...undrar om jag skulle skriva om maffiaverksamhet nästa gång? Hur hänger dold (/kriminell) verksamhet ihop med offentlig (ren) verksamhet. Hur lever de parallellt och av varandra? Vad är det du deltar i då du stiger in i på strippklubben i Åbo, eller köper en Gucci väska på, ja var som helst? Som sagt, jag har spenderat största delen av dagen i solen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar